2018-05-02 12:44Nyheter

2 av 3 elever tycker det är svårt att välja gymnasium!

2 av tre tycker det är svårt att välja gymnasiumgymnasium.se:s årliga undersökning visar att 2 av 3 tycker att det är svårt att välja gymnasium.

Varje år genomför gymnasium.se en undersökning bland blivande gymnasieelever.  I den senaste undersökningen deltog 2072 elever och av dessa svarade hela 71% att de tycker det är svårt att välja skola och program till gymnasiet.

Gymnasieundersökningen genomförs varje år av söktjänsten gymnasium.se. Syftet är att kartlägga högstadieelevers tankar, känslor och åsikter kring valet av gymnasium. Undersökningen ger svar på frågor som rör gymnasievalet - vad elever saknar information om, varför de läser recensioner om skolor och hur de letar information. Undersökningen sammanställs i Gymnasierapporten, som ges ut av gymnasium.se. Årets undersökning genomfördes mellan december 2017 och februari 2018.

En av delarna i undersökningen handlar om hur blivande gymnasieelever känner kring gymnasievalet. Undersökningen visade att 71 % av de högstadieelever som deltog i undersökningen tycker att det är svårt att välja skola och program till gymnasiet.

Vi ställde också en fråga kring vilken typ av information elever vill ha inför gymnasievalet. De frågor som flest ville ha svar på var bland annat hur atmosfären på skolan är och vilka framtidsmöjligheter som finns efter en specifik gymnasieutbildning.

Ta del av Gymnasierapporten 2018 här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.