2017-03-01 11:21Pressmeddelanden

Populäraste gymnasieutbildningarna i Stockholms län

null

Populäraste gymnasieutbildningarna i Stockholms länFörsta valomgången av gymnasievalet är nyligen avslutad och tusentals elever har gjort sina val. Många är säkert nöjda, medan andra är mer tveksamma på om de valt rätt. I april har de chans till omval. Vilka program och inriktningar är populärast bland blivande gymnasieelever i Stockholms län? Gymnasium.se har samlat statistik från det gångna året för att ta reda på vilka utbildningar som Stockholmseleverna sökt efter allra m

Populäraste gymnasieutbildningarna i Stockholms län

Första valomgången av gymnasievalet är nyligen avslutad och tusentals elever har gjort sina val. Många är säkert nöjda, medan andra är mer tveksamma på om de valt rätt. I april har de chans till omval. Vilka program och inriktningar är populärast bland blivande gymnasieelever i Stockholms län? Gymnasium.se har samlat statistik från det gångna året för att ta reda på vilka utbildningar som Stockholmseleverna sökt efter allra mest.

I toppen av gymnasieprogrammen ligger inte helt oväntat ett antal högskoleförberedande program, vilket speglar fördelningen på gymnasieprogrammen i gymnasieskolan. Naturvetenskapsprogrammet ligger i topp, följt av samhällsvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet. Första yrkesprogrammet hittas först på plats sex (el- och energiprogrammet). Samma trend går att se i hur elever i Stockholms län söker efter inriktningar. Naturvetenskap, Juridik och Ekonomi är de tre mest eftersökta inriktningarna.

- Att högskoleförberedande program är populärast i vår söktjänst är naturligt, då sökbeteendendet vi har på Gymnasium.se i stor utsträckning efterliknar hur elever sedan väljer program till gymnasiet, säger Erik Appelberg, kommunikationschef på Gymnasium.se

Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 167 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.

Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.