2019-05-16 12:29Pressmeddelanden

Vägledarträffen i Malmö

Idag den 16 maj anordnade Studentum och gymnasium.se Vägledarträffen i Malmö - en förmiddag med inspirerande föreläsningar utformade för studie- och yrkesvägledare. Vägledarträffen är ett återkommande evenemang som anordnas en gång per termin i Malmö, Göteborg och Stockholm.

På agendan stod föreläsningar från Hermods Yrkeshögskola, Newton och Jämställt. Övergripande teman var normkritik, LIA (lärande i arbete), yrkeshögskolan som utbildningsform och särskilt stöd under utbildning.

Innan föreläsningarna bjöds det på frukost med möjlighet för deltagarna att nätverka och knyta kontakter med andra studie- och yrkesvägledare.

Dagens föreläsningar hade en bra varation och bidrog till en nyttig uppdatering, som studie- och yrkesvägledare är det viktigt att ständigt få information och nya tankar!

Sigrid Nordström, studie- och yrkesvägledare Ystad Gymnasium

Vägledarträffen anordnas av Studentum och gymnasium.se, de två ledande söktjänsterna för eftergymnasiala respektive gymnasiala studier. Konceptet Vägledarträffen startades 2017 och har sedan dess bara ökat i antal besökare och popularitet. 2018 utökades träffen från att bara ske i Stockholm till att även hållas i Malmö och Göteborg.

Vi är riktigt nöjda med den här dagen och det var kul att se så många aktriva deltagare. Det uppstod många intressanta diskussioner bland studie- och yrkesvägledarna och det mäktes att det fanns något för alla att ta med sig från dagen!

Anna Hansback, Studentum.se

Imorgon den 17 maj anordnas Vägledarträffen i Göteborg, den sista för i vår. Läs mer om evenemanget och de kommande träffarna här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.