2018-09-04 12:14Pressmeddelanden

Valspecial från Gymnasievalspodden

Gymnasievalspodden - andra avsnittet

Valspecial: Så blir du politiker!

I podcasten Gymnasievalspodden möter gymnasium.se Grön Ungdoms språkrör Hanna Lidström. Hon berättar om hur hon gick från ung och frustrerad till engagerad gymnasieelev som lyckades kombinera skolan med en spirande politikerkarriär.

Det uppkommande riksdagsvalet den 9:e september innebär ett pådrag där politiska kampanjer, partiledarintervjuer och politiska debatter syns på alla tänkbara plattformar. Nu, precis innan valet, är yrkestiteln politiker som mest aktuell. I demokratins namn är det viktigt att engagera sig – gammal som ung. Men hur blir man egentligen politiker? I Gymnasievalspodden berättar Hanna om hur du kan vara politiskt aktiv trots att du har några år kvar innan du får rösta.

Som ung tonåring väcktes Hannas intresse för miljön och hon bar i flera år runt på en ilska över att ingen vuxen tycktes reagera på klimathotet. Frågorna var många och det tog några månader innan Hanna tog mod till sig och kom i väg på sitt första partimöte.

Så knäcker du koden
Hur ser en vanlig arbetsdag ut? Vilka är de bästa pluggtipsen? Vilka förkunskaper behövs för att bli politiker? Detta och mycket mer svarar Hanna på i Gymnasievalspodden, med gymnasium.se:s Eleonora Jevrell.

Du hittar avsnittet där poddar finns eller här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.