2019-03-28 09:58Pressmeddelanden

Så skiljer sig Östergötlands gymnasieväljare från resten av landet

Illustration över de mest populära gymnasieprogrammen i Östergötlands län

När gymnasieväljarna i Östergötland ska leta information inför sitt val av skola, är det de högskoleförberedande programmen som toppar listan. gymnasium.se har sammanställt statistik under 2018 på de utbildningsområden som fått flest sök. Föga förvånande är det Samhällsvetenskapsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet som flest sökte efter. Men något som står ut med länet är att Naturbruksprogrammet rankades högre än Handels- och administrationsprogrammet, det yrkesprogram som rankas högre i många andra län.

De fem högskoleförberedande programmen Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Teknikprogrammet och Estetiska programmet, är de program som flest letat information om på gymnasium.se under 2018. Av yrkesprogrammen är det Naturbruksprogrammet, Hantverksprogrammet samt Handels- och administrationsprogrammet som flest besökt.

Söktjänsten gymnasium.se är med sina 300 000 besök i månaden landets största portal för information om gymnasievalet. Sajten har nu sammanställt besöksstatistiken för 2018 och listar de mest besökta programmen i varje län.

Statistiken baseras på de 113 363 besök som gjordes av besökare med IP-adress i Östergötlands Län under 2018. I länet har 1 838 besökare letat information om Samhällsvetenskapsprogrammet, medan 1 788 besökare har sökt sig fram till information om Naturvetenskapsprogrammet.

Topplista

1. Samhällsvetenskapsprogrammet

2. Naturvetenskapsprogrammet

3. Ekonomiprogrammet

4. Teknikprogrammet

5. Estetiska programmet

6. Naturbruksprogrammet

7. Hantverksprogrammet

8. Idrottsutbildning (RIG, NIU)

9. Handels- och administrationsprogrammet

10. Barn- och fritidsprogrammet

Läs mer om oss på gymnasium.se här!

I vår statistikrapport Gymnasiebarometern hittar du mer statistik om gymnasiet.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.