2019-03-28 15:15Pressmeddelanden

Så skiljer sig gymnasieväljarna i Dalarna från övriga landet – idrott i topp

Illustration med de mest populära gymnasieprogrammen i Dalarna.

I alla andra län i Sverige är det något av de högskoleförberedande programmen som flest söker efter. I Dalarnas län är det istället Idrottsutbildning som lockar mest. Dessutom finns två yrkesprogram som sticker ut, med höga placeringar på topplistan över mest sökta program.

Söktjänsten gymnasium.se är med sina 300 000 besök i månaden landets största portal för information om gymnasievalet. Sajten har nu sammanställt besöksstatistiken för 2018 och listar de mest besökta programmen i varje län.

Idrottsutbildning, Naturvetenskapsprogrammet och Estetiska programmet är de utbildningar flest sökte efter under 2018 i Dalarnas län.

- Jag är inte ett dugg förvånad att det ser ut som det gör, med tanke på de frekventa mejlen jag får från intresserade i hela Sverige, säger Per Edvall, sportchef och samordnare för idrottsutbildningar på Malung- Sälens gymnasieskola.

Han fortsätter:

- Vi har möjlighet att föra statistik över de som kontaktar oss, och att kontinuerligt skicka information under hela året till intresserade elever, tack vare att vi har bra utbildningar och ett bra samarbete med gymnasium.se. Nu har vi ett bra hum om hur söktrycket kommer se ut framöver.

Unikt för Dalarna är, förutom det ovanligt höga intresset för idrott, att det är det enda länet där flera yrkesprogram är mer populära än högskoleförberedande program. Fordons- och transportprogrammet har lockat fler besökare än Teknikprogrammet, och Naturbruksprogrammet fler än Samhällsvetenskapsprogrammet, som inte ens är med bland topp 10.

Statistiken baseras på de 54 904 besök som gjordes av besökare med IP-adress i Dalarnas Län under 2018. I länet har 901 besökare letat information om Idrottsutbildning, medan 705 besökare har sökt sig fram till information om Fordons- och transportprogrammet.

Topplista

1. Idrottsutbildning (RIG, NIU)

2. Naturvetenskapsprogrammet

3. Estetiska programmet

4. Ekonomiprogrammet

5. Fordons- och transportprogrammet

6. Teknikprogrammet

7. Naturbruksprogrammet

8. Samhällsvetenskapsprogrammet

9. Hantverksprogrammet

10. Bygg- och anläggningsprogrammet

Läs mer om oss på gymnasium.se här!

I vår statistikrapport Gymnasiebarometern hittar du mer statistik om gymnasiet.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.