2019-03-28 09:59Pressmeddelanden

De populäraste gymnasieprogrammen i Södermanlands län

Illustration över de 10 mest populära gymnasieprogrammen i Södermanlands län.

När gymnasieväljarna ska leta information inför sitt gymnasieval är det framförallt de högskoleförberedande programmen som efterfrågas. Samhällsvetenskapsprogrammet är det program som flest ungdomar i Södermanlands län har sökt information om under 2018 på söktjänsten gymnasium.se. Till skillnad från det angränsande länet Östergötland har Idrottsutbildning (RIG, NIU) en placering högre, som plats nummer sju på topp tio-listan.

De fem högskoleförberedande programmen Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet samt Teknikprogrammet är de program som flest letat information om på gymnasium.se under 2018. Av yrkesprogrammen är det Hantverksprogrammet, Naturbruksprogrammet samt Fordons- och transportprogrammet som flest besökt.

Söktjänsten gymnasium.se är med sina 300 000 besök i månaden landets största portal för information om gymnasievalet. Sajten har nu sammanställt besöksstatistiken för 2018 och listar de mest besökta programmen i varje län.

Statistiken baseras på de 64 720 besök som gjordes av besökare med IP-adress i Södermanlands län under 2018. I länet har 1 105 besökare letat information om Samhällsvetenskapsprogrammet, medan 509 besökare har sökt sig fram till information om Hantverksprogrammet.

Topplista

1. Samhällsvetenskapsprogrammet

2. Naturvetenskapsprogrammet

3. Ekonomiprogrammet

4. Estetiska programmet

5. Teknikprogrammet

6. Hantverksprogrammet

7. Idrottsutbildning (RIG, NIU)

8. Naturbruksprogrammet

9. Fordons- och transportprogrammet

10. Barn- och fritidsprogrammet

Läs mer om oss på gymnasium.se här!

I vår statistikrapport Gymnasiebarometern hittar du mer statistik om gymnasiet.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.