2019-03-28 09:59Pressmeddelanden

De mest populära gymnasieprogrammen i Uppsala län

Illustration på de mest populära programmen i Uppsala län.

När gymnasieväljarna ska leta information inför sitt gymnasieval är det framförallt de högskoleförberedande programmen som efterfrågas. Bland yrkesprogrammen är Hantverksprogrammet, Bygg- och anläggningsprogrammet samt Handels- och administrationsprogrammet mest populära.

Söktjänsten gymnasium.se är med sina 300 000 besök i månaden landets största portal för information om gymnasievalet. Sajten har nu sammanställt besöksstatistiken för 2018 och listar de mest besökta programmen i varje län. I Uppsala län är det generellt sett samma program som i övriga landet som är mest populära.

Statistiken baseras på de 92 916 besök som gjordes av besökare med IP-adress i Uppsala län under 2018. I länet har 1 788 besökare har letat information om Samhällsvetenskapsprogrammet, medan 654 besökare har sökt sig fram till information om Hantverksprogrammet.

Topplistan över de mest populära gymnasieprogrammen

1. Samhällsvetenskapsprogrammet

2. Naturvetenskapsprogrammet

3. Ekonomiprogrammet

4. Estetiska programmet

5. Teknikprogrammet

6. Hantverksprogrammet

7. Bygg- och anläggningsprogrammet

8. Idrottsutbildning (RIG, NIU)

9. Handels- och administrationsprogrammet

10. Naturbruksprogrammet

Läs mer om oss på gymnasium.se här!

I vår statistikrapport Gymnasiebarometern hittar du mer statistik om gymnasiet.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.