2019-03-28 09:59Pressmeddelanden

De mest populära gymnasieprogrammen i Skåne

Illustration på de mest populära gymnasieprogrammen i Skåne.

När gymnasieväljarna ska leta information inför sitt gymnasieval är det framförallt de högskoleförberedande programmen som efterfrågas. Bland yrkesprogrammen är Naturbruksprogrammet, Hantverksprogrammet och Fordons- och transportprogrammet mest populära i Skåne län.

Söktjänsten gymnasium.se är med sina 300 000 besök i månaden landets största portal för information om gymnasievalet. Sajten har nu sammanställt besöksstatistiken för 2018 och listar de mest besökta programmen i varje län. I Skåne län är det i stort samma program i övriga landet som är mest populära.

Statistiken baseras på de 477 872 besök som gjordes av besökare med IP-adress i Skåne under 2018. Under året har 7 804 besökare i länet letat information om det mest populära högskoleförberedande programmet, Samhällsvetenskapsprogrammet, medan 3 691 besökare sökt sig fram till information om Naturbruksprogrammet, som är det mest populära yrkesprogrammet.

Se topplistan över de mest populära gymnasieprogrammen här.

1. Samhällsvetenskapsprogrammet

2. Naturvetenskapsprogrammet

3. Estetiska programmet

4. Ekonomiprogrammet

5. Teknikprogrammet

6. Naturbruksprogrammet

7. Hantverksprogrammet

8. Fordons- och transportprogrammet

9. El- och energiprogrammet

10. Barn- och fritidsprogrammet

Läs mer om oss på gymnasium.se här!

I vår statistikrapport Gymnasiebarometern hittar du mer statistik om gymnasiet.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.