2018-10-22 14:03Pressmeddelanden

SYV svarar på era frågor om gymnasievalet

SYV-Petra gästar GymnasievalspoddenSYV svarar på era frågor om gymnasievalet

Gymnasievalspodden har bjudit in Petra, gymnasium.se:s SYV, för att prata om gymnasievalet. Petra svarar på frågor från elever om gymnasiet och berättar om hur man tar ett riktigt bra besult.

Petra är nyexaminerad studie- och yrkesvägledare och har jobbat som SYV sedan ett år tillbaka. Hon beskriver sitt karriärval som  “ett riktigt idealval” och menar att för att ta bra beslut gäller det att ha koll på sina alternativ och att fundera över alla aspekter av sig själv som person. Petra berättar att det är viktigt att basera sina beslut på något som har betydelse för en själv, men att motivationen kan utgöras av olika saker för olika personer.

- Det är bra om det finns en orsak till att du väljer det här programmet, och orsaken kan vara vilken som helst, bara den orsaken motiverar dig att göra ditt bästa.

Som SYV får Petra alltid mycket frågor från elever, inte minst i gymnasium.se:s live chatt på måndagar och onsdagar mellan kl 18.00 till 20.00. I poddavsnittet svarar hon på några av dem. Hon delar även med sig av pluggtips och ger råd om hur man som elev får ut det mesta av att gå på gymnasiemässa.

Lyssna på hela avsnittet där poddar finns eller klicka här.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.