2019-05-07 05:15Pressmeddelanden

Skolans rykte största framgångsfaktorn - enligt skolorna själva

Framgångsfaktorer för gymnasieskolor 2019Framgångsfaktorer för gymnasieskolor 2019

Skolans rykte och varumärke har störst påverkan för dess framgång, följt av utbildningens kvalitet och bra lärare. Det svarar företrädare för gymnasieskolor i en färsk undersökning från gymnasium.se.

Varje år genomför söktjänsten gymnasium.se en undersökning bland landets gymnasieskolor för att ta tempen på marknaden. På frågan “Enligt din uppfattning, vilka parametrar påverkar en skolas framgång mest?” svarade flest att skolans rykte och varumärke har störst påverkan på dess framgång. Därefter värderades utbildningens kvalitet och bra lärare högst.

Unika och attraktiva profiler på utbildningarna anses vara den femte största framgångsfaktorn för en skola och under 2019 ökar var fjärde gymnasieskola utbudet av sina program och inriktningar, enligt undersökningen. Faktorer som påverkar en skolas framgång mest:

1. Skolans rykte/varumärke

2. Utbildningens kvalitet

3. Bra lärare

4. Plats/ort

5. Unika/attraktiva profiler på utbildningarna

6. Fina ändamålsenliga lokaler

7. Användning av ny teknologi

8. Stor bredd i programutbudet

Se vår infograf för att ta del av mer siffror från gymnasium.se:s undersökning. Exempel på innehållet:

* Digitala undervisningsformer som används 2019

* Största utmaningen med marknadsföringen av en gymnasieskola

* Viktigaste faktorerna vid mätning av marknadsföringskampanjer

Se och ladda ner infografen här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.