2019-05-21 12:50Pressmeddelanden

Skolans rykte inte lika viktigt för eleverna som skolorna anser

Gymnasievalsundersökningen 2019Skolans rykte inte lika viktigt för eleverna som skolorna anser

Skolans utbildningsutbud och recensioner från andra elever påverkar deras gymnasieval mest, enligt dem själva. Detta visar gymnasium.se:s senaste undersökning.

När eleverna får svara på vad som påverkar dem mest i deras gymnasieval är skolans utbildningsutbud och recensioner från andra elever högst på listan. På en tredje plats kommer skolans rykte. Skolorna själva svarar dock att de tror att skolans rykte och varumärke är det som påverkar deras framgång mest.

Varje år frågar gymnasium.se deras besökare frågor om gymnasievalet för att se vad nuvarande och blivande elever tycker och upplever. Svaren sammanställs i en årlig rapport: Gymnasievalsundersökningen. I årets rapport deltog 3964 elever.

Vill du har fler insikter om gymnasieväljarna i frågor som vart de helst hämtar sin information, vad de tycker om recensioner och hur mycket hjälp de får av sina studie- och yrkesvägledare?

Ladda ner hela Gymnasievalsrapporten 2019 här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.