2017-11-17 11:32Pressmeddelanden

Lise Meitner-dagarna 2017

null

För dig som går på gymnasiet och är intresserad av fysik är det nästa helg Lise Meitner -dagarna. Lise Meitner-dagarna en årligt återkommande konferens med målet att låta ungdomar få en ökad förståelse för fysikens roll och möjligheter. Bakom återkommande konferensen står Svenska Fysikersamfundet och Svenska Nationalkommittén för fysik.Under den 24–25 november på AlbaNova i Stockholm kommer elever från hela landet att delta i föreläsningar och laborationer. Konferensen vill ge

Under den 24–25 november på AlbaNova i Stockholm kommer elever från hela landet att delta i föreläsningar och laborationer. Konferensen vill ge dig som deltagare en tydligare bild av fysikens bredd och vilken roll fysik har i samhället. Allt från fysikens utveckling till aktuella forskningsgenombrott kommer att stå på agendan och du kommer att träffa andra ungdomar som är intresserade av fysik.

Med föreläsare från hela världen får du träffa inspirerande förebilder inom forskning, utbildning och näringsliv. Efter denna helg kommer deltagarna att ha fått mer kunskap om hur behovet av fysiker ser ut i framtiden. Hur ett kommande yrkesliv kan se ut och hur du kan använda dig av dina fysikkunskaper.

Föreläsningar

Med ett spännande schema kommer föreläsningar som ”Vad kan miljarder protonkollisioner lära oss om universum?” av Sara Strandberg eller ”Solcellers inre liv” med Ellen Moons fylla två dagar. På lördag förmiddag kommer även deltagarna få delta i en laboration.

Vilka får delta?

Alla skolor i Sverige med ett Tekniskt eller Naturvetenskapligt program blir inbjudna att skicka två deltagare, en tjej och en kille. Det är lärare som anmäler vilka som ska delta, men det ska vara de elever som visat ett stort intresse för fysik. Skolan kan antingen betala för att eleverna ska delta och bli garanterade en plats eller ansöka om stipendium, då får eleverna plats i den mån det går.

Lise Meitner

Lise Meitner föddes år 1878 i Österrike och avled 1968 i Cambridge, England. Lise Meitner är känd för sitt arbete inom kärnfysik, först under senare år har hon blivit belönad för sina insatser.

Källa: Lise Meitner-dagarna

Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.

Gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På Gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom Gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se.