2019-02-13 07:40Nyheter

Yrkesambassadörerna: Emma & Ylva

S:t Eriks gymnasium

I artikelserien Yrkesambassadörerna får vi ta del av inspirerande historier från unga som gått på ett yrkesprogram på gymnasiet. Det här är Emmas och Ylvas berättelser om hur de hittade sina drömutbildningar på Hantverksprogrammet på S:t Eriks gymnasium.

Yrkesambassadörerna: Emma

Varken Emma eller Ylva visste vad de skulle gå för linje på gymnasiet. Men efter att de utgått från vad de tyckte var det roligaste ämnet i grundskolan valde de båda Hantverksprogrammet, men med helt olika yrkesutgångar.

Finsnickeri och Textil design

Ylva hade inte sedan tidigare något större intresse för snickeri men favoritämnet i skolan har alltid varit träslöjd. Efter ett besök på S:t Eriks gymnasium beskrev Ylvas syster det som att det bara lös ur Ylvas ögon. Den praktiska utbildningen på Hantverksprogrammet passar Ylva, som gillar att arbeta med händerna, bra.

Emma däremot har alltid haft en stort intresse av mode, kläder och att sy. Hon valde mellan att studera på Naturvetenskapsprogrammet och Hantverksprogrammet. Det blev tillslut Hantverksprogrammet eftersom hon ville ha ett lugnare studietempo och orka studera i tre år. I grundskolan var syslöjd hennes favoritämne, och hon har under sin uppväxt gillat att rita och skapa design för kläder samt att klä upp sig själv i olika utstyrslar.

Yrkesambassadörerna: Ylva

En praktisk skoldag

Varje skoldag ser annorlunda ut beroende på vilken dag i veckan det är och vilka lektioner de har. Emma och Ylva läser även vanliga teoretiska ämnen med de andra hantverksklasserna.

För Emma och hennes klasskompisar på textil kan vissa dagar vara fyllda med sömnad, då arbetar de mest i olika sysalar där de jobbar med projekt och uppgifter. Lektionerna startar ofta med en genomgång med läraren som berättar om uppgifter och tekniker inom sömnad, och sedan får de själva fortsätta individuellt med sina uppgifter och projekt.

Textillektionerna är väldigt fria och individuella, och eleverna arbetar i sin egna takt. Det blir ofta att man rör sig mycket i klassrummet och dagarna blir inte så statiska utan med mycket rörelse och arbetande. Det skapas en väldigt trevlig stämning på lektionerna och man blir aldrig uttråkad.

Emma berättar att om man till exempel ska göra en skjorta så får man själv bestämma hur den ska se ut och vilket tyg den ska vara gjord av. Det blir mycket individuell design och dialog mellan lärare och elev.

Ylva går inriktningen finsnickeri, och där får de tillverka allt från skåp och hyllor till stolar och fönster. Kursplanen bestämmer vad de ska tillverka och sedan får varje elev planera hur de vill att sin produkt ska se ut och genomföra arbetet. Allt eftersom kurserna fortlöper så blir uppgifterna mer tekniska och avancerade. De kan få arbeta med egna idéer till deras produkter, men ofta finns det inte tid för att sväva iväg för mycket.

Yrkesambassadörerna: Textil design

Praktik för framtiden

Ylva hade under sitt andra år praktik på Sjöhistoriska museet, och under sitt tredje år på Nordiska museet. Där fick hon måla och bygga utställningarna vilket hon tyckte varit väldigt kul och hon vill gärna fortsätta med det.

Emma har planer på att plugga ett tekniskt basår efter gymnasiet så att hon sedan kan fortsätta med vad som helst. Idag lutar det mest åt att plugga design i Borås. På St Eriks kan de läsa “högskolepaketet” under individuella ämnen vilket ger dem grundläggande högskolebehörighet. Emmas drömjobb är att arbeta som designer för sitt egna företag eller att arbeta som en mönsterkonstruktör.

Yrkesambassadörerna: Snickeri

Vem rekommenderar du programmet till?

Emma: Om du är osäker på om du pallar att plugga i tre år så borde du välja en kreativ utbildning som gör det roligt att plugga. Du kan alltid läsa upp ämnen i efterhand.

Yrken inom hantverk!  Efter Hantverksprogrammet!

Varför ska andra välja S:t Eriks?

Ylva: Man bör gilla finsnickeri och tycka det är kul. Men det är en bra utbildning för den som vill ut i arbetslivet eftersom det finns gott om jobb.

Läs mer om Ylvas och Emmas skola här!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 200 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations.com Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se och findcourses.co.uk.